Materialen
De lesvoorbereiding van Joyce
Werkblad kinderen
Stills van 2 schrijfproducten (video-opname 21.04 en 21.20)
Doordenkvragen
1. De kinderen komen moeilijk op gang. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
2. Welke middelen zet Joyce achtereenvolgens in (fragmenten 1-2-3) om de kinderen te ondersteunen bij het schrijven? Zijn ze effectief?
3. Wat is volgens jou de functie van het evalueren van deze activiteit?
Terugblikken
Joyce blikt terug op de les.
Joyce formuleert verbeterpunten.
Kennisbasis taaldidactiek
Kennisvragen
1. Een ‘doetekst’ is een:
a. Informatieve tekst
b. Argumentatieve tekst
c. Directieve tekst
d. Beschouwende tekst
Klik hier voor het antwoord op vraag 1.
2. Welke structuur past het best bij een ‘doetekst’:
a. Stapelstructuur
b. Verhaalstructuur
c. Betoogstructuur
Klik hier voor het antwoord op vraag 2.
3. Het werken met een plan van aanpak is een voorbeeld van vertellend schrijven.
Juist/onjuist
Klik hier voor het antwoord op vraag 3.
Didactiekvragen
1. Hoe formuleert Joyce haar schrijfopdracht? Voldoet deze aan de belangrijkste eisen?
2. Wat zijn de overeenkomsten/verschillen tussen het plan van aanpak dat Joyce gebruikt en een stappenplan voor stellen? Welke voor- en nadelen zie je aan beide aanpakken?
3. Welke visie op taalonderwijs is het meest van toepassing op deze les van Joyce: communicatief, strategisch of interactief taalonderwijs. Beargumenteer je antwoord.
In de praktijk
1. Analyseer de manier waarop stelonderwijs in de taalmethode op jouw stageschool wordt vormgegeven. Doe dat aan de hand van een didactisch model voor stelonderwijs en/of de stappen in het schrijfproces.
2. Stel je mentor vragen over de manier waarop hij zijn stelonderwijs inricht. Vraag naar frequentie, aanpak, functionaliteit.
3. Inventariseer de schrijfmotivatie van de leerlingen in jouw stageklas. Dit kun je doen in een gesprek met de leerlingen (aansluitend aan een stelles) maar ook met een kleine enquête.
4. Ontwerp een stelles waarin de schrijfopdracht functioneel is en waarin alle stappen van een didactisch model voor stelonderwijs verwerkt zijn. Je kunt een geheel nieuwe les ontwerpen, je kunt ook uitgaan van een les uit de taalmethode en deze herontwerpen.